جلسه نقد و بررسی
برگزاری جلسه نقد و بررسی کتاب در کتابخانه عمومی میررضی آرتیمانی شهرستان تویسرکان
نقدو برسی کتاب (ملاصدرا) صدر المتالهین شیرازی فیلسوف و متفکر بزرگ اسلامی، تالیف هانری کوربن
به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانههای عمومی استان همدان، اعظم السادات موسوی مسئول کتابخانه میررضی آرتیمانی از برگزاری جلسه نقد و بررسی کتاب (ملاصدرا) صدر المتالهین شیرازی فیلسوف و متفکر بزرگ اسلامی در کتابخانه عمومی میررضی آرتیمانی شهرستان تویسرکان خبر داد.
موسوی مسئول کتابخانه میررضی آرتیمانی گفت طی این جلسه، کتاب «ملاصدرا» صدر الدین شیرازی فیلسوف و متفکر بزرگ اسلامی، تالیف "هانری کوربن" ترجمه و گردآوری "ذبیح ا... منصوری" توسط دکتر صدراله فتحی محقق و اسلام پژوه در جمع تعدادی از علاقمندان کتابخانه مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
دکتر صدراله فتحی محقق و اسلام پژوه گفت: هانری کوربن از معروفترین مستشرقانی است که با حضور در جامعه شیعه، آموزههای شیعه را مورد بررسی قرار داده و نسبتاً مجذوب اعتقادات و تعالیم شیعه شده است. موضوع مطالعات وی حکمت معنوی و فلسفه اسلامی بوده و ضمناً در مسئله امامت و ائمه (علیهمالسلام) نیز اظهارنظر کرده است.
وی اظهار داشت: هانری کوربن تنها مستشرقی است که طی مدت بیست سال رفت وآمد با جامعۀ شیعه ضمن مطالعۀ فلسفۀ اسلامی ایرانی، اعتقادات و باورهای شیعه را دربارۀ امامت و رهبری جامعه اسلامی نیز مورد مطالعه قرار داده است و اینگونه وی بهعنوان سخنگوی جامعه شیعه در غرب شناخته میشود.
فتحی در ادامه گفت: به اعتقاد کوربن، مسئله مهمتری که فکر ملاصدرا را به خود مشغول کرده این است که او، با توجه به اندیشه متفکران پیش از خود در جهان اسلام، باید یکی از این دو راه را انتخاب میکرد؛ یا رستاخیز را به معنای حشر جسم مادی عنصری در نظر میگرفت یا همداستان با فیلسوفان مکتب ابنسینا، آن را معاد روحانی معنا میکرد. ملاصدرا این قیاس دو حدی را مردود دانسته و با هر دو گروه مخالفت ورزیده است. به نظر او هر دو گروه در موضوع «فلسفه قیامت» ناکام ماندهاند، زیرا از شناخت عالم واسطه و خیال خلاق تهی بودهاند. نکته مهم دیگر در اندیشه ملاصدرا این است که در تفکر وی وحی قرآنی و معرفت فلسفی جدا ناشدنی هستند. از نظر او وحی الهی نوری است که امکان دیدن را فراهم میکند و معرفت فلسفی همان دیده است که عمل دیدن را انجام میدهد. اگر همچون برخی از معتزلیان افراطی، شرع را نادیده بگیریم، در ظلمت شب سرگردان خواهیم شد و اگر همداستان با لاادریگری اهل ظاهر، عقل را نادیده بگیریم، نابینا خواهیم ماند.